JSD - jamu jalinan cinta

• KHASIAT BELUT & IKAN HARUAN •

→ tahukah korang apa khasiat belut & ikan haruan? mesti ramai yg dh tahu wlupun x suka makan sebab geli & hanyir, kan? 

Meh baca sini...nk share skit..Ikan Haruan ialah sejenis ikan air tawar jenis karnivor.

Ia merupakan spesies asli hutan hujan tropika boleh hidup dalam air payau dan biasa didapati di negara-negara rantau Asia Tenggara.

Ia terbahagi kepada dua jenis iaitu bersaiz besar dinamakan Ikan Toman (Channa melanostoma) dan yang kecil ikan haruan (Channa striatus).

Terdapat 30 spesies ikan haruan di dunia dengan lapan jenis terdapat di Sarawak, dua di Sabah dan empat di Semenanjung Malaysia.

Ikan Toman, Bujuk dan Haruan adalah dalam satu keluarga tetapi berlainan spesies.

- Ikan Haruan ( Channa Strlatus) telah lama menjadi makanan amalan yang popular di kalangan penduduk di Asia.

Ramai yang yang yakin dengan khasiat ikan haruan yang mampu menyembuhkan luka dan mengurangkan kesakitan selepas pembedahan, terutamanya bagi mereka yang sedang menjalani rawatan akibat pembedahan dan ibu-ibu selepas bersalin.

Ikan haruan adalah sumber asli protein dan rendah lemak. Kajian juga menunjukkan ikan haruan mengandungi pelbagai biokimia yang penting untuk proses penyembuhan luka-luka dalaman.

Belut atau nama saintifiknya Monopterus albus termasuk kategori ikan dan berbentuk panjang dengan kepalanya yang bulat dan berinsang.

Sungguhpun ramai yang tidak "sudi" makan belut, tetapi diakui, hidupan air tawar ini kaya dengan pelbagai khasiat.

Spesies belut mempunyai nilai pemakanan yang tinggi. Khasiatnya dikatakan setanding ikan tenggiri dan selar, mengandungi 18.6 peratus protein dan 15 peratus lemak.

- Belut juga kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi. Tidak hairanlah ramai yang percaya belut boleh membantu mengubati penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka pembedahan.

Spesies ikan ini jika diamalkan memakannya selalu, dikatakan boleh menguatkan daya tahan tubuh, menormalkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis.

• Resepi pemulih bagi ibu2 melahirkan anak (pembedahan/normal)

IKAN HARUAN : Mudah saja menyediakan Sup Haruan ini. Ia cuma memerlukan sedikit air asam jawa, lada hitam dan juga halia. Rebus dengan sedikit air sehingga ikan haruan masak. (Kata orang tua dalam pantang elok makan ikan haruan. Lebih2 lagi bagi mereka yang bersalin melalui pembedahan. Ikan haruan akan mempercepatkan proses penyembuhan luka).

• BELUT :
- belut boleh tolong stabilkan tekanan darah. taktau la camna, tapi belut kaya dengan protein, kalsium, dan zat besi. macam kerang~

- belut boleh buat kulit kita tegang dan halus ; especially kulit muka. awet muda gittew~

- orang kata makan belut , bantu kuatkan memori. daya ingatan makin tajam. haa..

- makan belut boleh bagi cepat proses penyembuhan luka. sebab tu, kalo orang bersalin ke, orang lepas operation ke, or budak2 lepas bersunat ke... digalakkan makan belut. dan ikan haruan. sebab khasiat dia bagi luka cepat baik. see?

tere tak orang tua2 dulu2. petua sepanjang zaman oo!! ^^

- makan belut leh bantu mereka yang lemah tenaga batin. hempedu belut kot. for both lelaki n pompuan. wallahualam yang ni.

▲ TAPI kan..mana nk cari belut/ikan haruan bagi org bekerjaya ni?suami ke? nk redah sawah? ada sawah ke tengah² pekan kota tu? nak masak? sape nak tolong masakkan? ibu? tu kalo ibu masih ada (wallahualam)..payah...nk harapkan ubat² hospital x smbuh sepenuhnya..pstu kalo ada belut/haruan pun...lalu ke nk telan...

Meh, guna cara paling senang... Jamu Jalinan Cinta dari JSD.. senang sgt..telan 2 biji waktu pagi dan 2 biji waktu mlm selepas mkn.. dengan kandungan dalam jjc ini seperti

→ Madu,belut, ikan haruan,rempah ratus wanita sprti : manjakani, Kacip patimah, lempoyang,kunyit putih..Bagusnya JJC ni sebab memperbanyakkansusu ibu...haa..mana ibu yg kurang air susu utk BF baby tu, skali makan jjc ni, montel laa pipi baby...ia juga melancarkan peredaran darah dan buat badan panas skit...bgus kn utk org bsalin?




boleh email ke ainku87@gmail.com untuk tempahan..thx

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...